Commissielid PvdA/GroenLinks namens GroenLinks

Over Birgitta Hogendoorn

Wie ben ik?

Ik woon sinds 1995 in Hattem, samen met mijn man, Peter Letitre. Voordat we in Hattem neerstreken woonden we langere tijd in het buitenland voor Peters werk. We zijn nog altijd blij dat we in het mooie Hattem mochten wonen waar onze drie kinderen in een ruime en groene omgeving op konden groeien.

Ik ben lerares Nederlands en Engels en werk op dit moment met veel plezier bij het Deltion College, afdeling Ordehandhaving en Veiligheid. Ik vind het contact met jonge mensen inspirerend en ik heb veel respect voor onze studenten die zich met idealisme en sociaal gevoel voorbereiden op de lastige taken die hun te wachten staan.  In mijn inmiddels lange loopbaan heb ik veel verschillende dingen gedaan. Zo gaf ik les aan de Internationale Schakelklas van Landstede in Zwolle en heb ik voor Landstede, samen met collega’s van Windesheim, het Schakeljaar Hoogopgeleide Anderstaligen opgezet. Door deze ervaring en ons eigen leven in Latijns Amerika, Afrika en Azië voel ik me een wereldburger. Ik vind het belangrijk dat we samenwerken en delen. Alleen zo kunnen we de problemen in de wereld oplossen.

Waarom PvdA/GroenLinks?

Toen ik jonger was, had ik het te druk om actief deel te nemen aan de politiek. Met een jong gezin en allebei een baan, lukte dat gewoon niet, al was ik wel lid van GroenLinks. Sinds 2019, nadat we terugkwamen van een verblijf van vier jaar in Indonesië, ben ik politiek actiever geworden. De klimaatcrisis, de enorme afvalproblemen, het werd allemaal nog duidelijker in Indonesië. Ook de geboorte van onze kleinzoon was een aanleiding. Hoe laten we de mooie aarde achter voor onze kinderen en kleinkinderen? Ik voel de verplichting om daarin te redden wat er te redden valt.

De GroenLinks-groep die in 2019 is ontstaan, was eigenlijk niet van plan om nu al mee te doen met de gemeenteraadsverkiezingen. De reden dat we nu toch bij de PvdA aansluiten is, dat we het belangrijk vinden dat het groene en sociale geluid in Hattem hoorbaar blijft. We zien daarbij meer in samenwerking dan in nog een partij erbij. Hopelijk lukt het om een groen verschil te maken!