Werkbezoek Europarlementariër Mohammed Chahim in teken van “Groen doen is een manier om uit rood te komen.

8 mei 2024

Afgelopen vrijdag (3 mei) bezocht Mohammed Chahim onze regio Noord Oost Veluwe. Hij was hier op uitnodiging van de afdelingen Groen Links – PvdA (Epe, Heerde en Hattem). Doel was vooral helder krijgen van Europese regels en de lokale uitvoerbaarheid. Met de Europese verkiezingen op 6 juni in het vooruitzicht kwam Brussel nu in de regio.

Hoogwatergeul Veessen

Het werkbezoek werd gestart bij de Hoogwatergeul Veessen met een toelichting van het Waterschap “Vallei en Veluwe”. Al snel bleek dat Chahim tijdens zijn afstuderen betrokken was geweest bij de rekenmodellen van dit giga waterproject. Een project van ruim 3 miljard Euro. Toch niet veel als we kijken naar de herstelkosten van de overstromingen in Duitsland vorig jaar, merkte hij op. Met kosten boven de 11 miljard, zo licht Chahim toe, is er nog niets aan de noodzakelijke waterbeheersing is gedaan. De ingrepen moeten in Duitsland nog starten. Aan bod kwamen ook de vragen over o.a. de Europese aanbestedingsregels en het stikstofbeleid. Chahim gaf mooie toelichtingen en tips. Er wordt volgens hem veel te veel geroepen dat iets niet kan door de stikstofregels of aanbestedingsregels. Concrete tip werd: “Stelt u maar de vraag waar staat het dat het niet mag en volgens welke regel?  Vraag hierop door, aldus Chahim.

’t Veen

Het tweede deel van het werkbezoek vond plaats op ’t Veen. Chahim heeft als wethouder (Helmond) uitvoerig lokale bestuurderservaring opgedaan en motiveert hem scherp te letten op hoe Europese richtlijnen lokaal uitpakken. Zijn motto “Groen doen is een andere manier om uit rood te komen” vertaalt hij graag naar het verduurzamen van woningen om huishoudens met lage inkomens beter betaalbaar te laten wonen. Verduurzamen is win-win voor iedereen. Ook voor bedrijven die hierin werkzaam zijn. Ondertussen heeft ook wethouder Koen Castelein zich gevoegd bij de groep. Onderwerp van gesprek werd het woningtekort in Nederland met in het bijzonder de schaarste aan bouwruimte in Hattem. Naast de betaalbaarheid van wonen werden ook de soorten van woningen besproken. Chahim sprak zich openhartig uit dat het belachelijk is dat huizen van zo’n tien jaar geleden 165.000 euro nu ruim 5 ton moeten kosten. Tijdens de wandeling de technische uitvoerbaarheidsaspecten aan bod met ook weer de Europese regels.

Fractievoorzitter Jaap van Tiel

Fractievoorzitter Jaap van Tiel is blij met de komst van een Europarlementariër naar Hattem. Dit is heel belangrijk. Brussel zo dichtbij en dat is in het grote Europa ook weer bijzonder. Volgens Jaap van Tiel is dit een bijzonder geslaagd bezoek, zeker ook door de praktische tips. “Het is mooi om te weten dat er anders met sommige regels om kan worden gegaan of te weten hoe er makkelijker bij subsidies kan worden gekomen.”

Gesprekken in de Marke

Het derde deel van het werkbezoek was de thema-avond in de Marke. Aan bod kwamen vragen die een goede onderlinge afstemming en samenwerking binnen Europa vereisen. Zo kwam het elektriciteitsnet aan bod, als ook het spoorwegennet. Wat betreft de energietransitie moet er niet achterovergeleund worden. Chahim noemde meerde voorbeelden waar technologische ontwikkelingen elders veel sneller gaan dan in Europa. Tot slot kon worden geconcludeerd dat “Van een sterk Europa Nederland niet zwakker wordt, maar vooral sterker.”

Een verdeeld Europa is niet opgewassen om problemen op wereldschaal te kunnen weerstaan. Het worden spannende tijden en hopelijk gebruiken de kiezers  6 juni om te stemmen voor klimaatrechtvaardigheid en veiligheid.