Sascha Brandt, nr 6 lijst PvdA-GroenLinks Hattem

29 januari 2022

Sascha Brandt PvdA-GroenLinks Hattem

Toen ik in 2018 samen met mijn partner een huis in Hattem ging bezichtigen, was ik meteen verkocht. De prachtige binnenstad, de centrale ligging, rijk aan bos, water en gezellige wijken – in Hattem voelde ik me al snel thuis.

Van origine kom ik uit Duitsland. Na een aantal jaren in verschillende Europese landen, vond ik mijn eerste baan in Nederland. Inmiddels werk ik bij een internationaal netwerk van klimaatonderzoekers. Bijna dagelijks is er slecht nieuws over het klimaat. De laatste zeven jaren waren de warmste jaren sinds het begin van de metingen. Toch hebben we nu nog de kans om het ergste te voorkomen.

Dat was voor mij een van de redenen om in 2020 lid te worden van GroenLinks Hattem. Lokale politiek is waar klimaatbeleid concreet wordt. Hoeveel zonnepanelen kunnen we op onze daken plaatsen? Hoe bereiden we onze stad voor op hitte en hevige buien? En vooral: hoe kunnen we iedereen deel laten nemen aan de kansen van de energietransitie?

Met ons gezamenlijke verkiezingsprogramma van PvdA-GroenLinks Hattem wagen we ons aan antwoorden.

Wij willen dat de verduurzaming van Hattem op stoom komt en voor iedereen bereikbaar is. Alle Hattemers moeten snel en makkelijk subsidies kunnen aanvragen voor het isoleren van hun huis en andere duurzame maatregelen. De gemeente moet actief in gesprek met inwoners, organisaties en bedrijven om zo goed mogelijk gebruik te maken van hun ideeën en kennis.

Bij het opwekken van duurzame energie zetten we in Hattem volop in op zonne-energie. Zodra het wettelijk mogelijk is, moet de gemeente zonnepanelen bij nieuwbouw verplicht stellen. Maar we willen ook experimenteren met kleinschalige manieren om energie op te wekken bijvoorbeeld met zonnepanelen op parkeerplaatsen of bushokjes.

We willen Hattem nog groener maken. Meer bomen, groene daken en tuinen met minder tegels maken onze stad niet alleen mooier, maar ook klimaatbestendiger.

Als we nu de juiste stappen zetten, zorgen we ervoor dat ook toekomstige generaties van Hattemers kunnen zeggen: Hier voel ik me thuis.

Lees het volledige PvdA-GroenLinks Hattem verkiezingsprogramma “Sociaal. Groen. Betrouwbaar.” op hattem.pvda.nl of hattem.groenlinks.nl.