Roel en Liesbeth Rischen: Voor een beter, mooier, groener en socialer Hattem

24 februari 2022

Met Roel en Liesbeth Rischen hebben de Partij van de Arbeid en Groen Links twee bevlogen sympathisanten op de lijst. Als lijstduwers, met hart voor Hattem, de inwoners en de natuur. Geworteld in de samenleving. Roel als huisarts, Liesbeth als lerares en beiden actief in vrijwilligerswerk. Iedereen kan een verschil maken. Juist nu.

“Twee jaar geleden ben ik lid geworden van Groen Links”, vertelt Liesbeth aan de keukentafel. “Omdat ik me ernstig zorgen maak over de planeet, over de grond die wij achterlaten voor de generaties na ons. Wist je dat Hattem één van de steden is met het hoogste percentage steen in de woonomgeving? Stenen tuinen zijn funest voor flora en fauna. Natuur heeft ruimte nodig om te groeien en te bloeien. Wij hebben de natuur nodig voor zuurstof, verkoeling en onze psyche. Een natuurlijk evenwicht. We zijn het kwijt. We poetsen onze tuintegels met azijn, harken het blad uit onze tuinen en knippen alles kort. Zo vernielen we het bodemleven en schuil- en voedselplaatsen voor vogels, vlinders, bijen en andere dieren. Wanneer zijn we begonnen onze tuinen even netjes als onze woonkamer te maken?  Overigens doet onze plantsoenendienst het geweldig: heb je de Stadslaan in de zomer gezien? Een prachtig stuk wilde natuur!”

Dé partij voor iedereen

Roel luistert. Waar Liesbeth kiest voor Groen Links, kiest Roel voor de Partij van De Arbeid. “Al jaren. De PvdA is sinds jaar en dag een partij die midden in de samenleving staat, met oog voor iedereen. Ongeacht achtergrond, opleiding, afkomst of plaats op de maatschappelijke ladder. Een partij die verbindt. Als huisarts zie en hoor je wat er achter voordeuren gebeurt. Het is aan de politiek om iedereen deel te laten zijn van onze samenleving. Dat begint met luisteren en een sociaal programma. De dag dat de regenboogvlag uit de kerktoren hing ervaarde ik als een geluksmoment.”

Samen

Het blijft een prachtig gezicht vanaf de Grote Gracht. Het groen van de tuinen en de toren van Hattem.  “Mijn politieke ambitie is bewustwording”,vervolgt Liesbeth. “Ik zie een werkgroep voor me die mensen helpt te ontstenen en simpel te onderhouden wilde tuinen aan te leggen.

Ondersteund door de gemeente. Projecten in andere steden kunnen als voorbeeld dienen. Samen Hattem mooier en gezonder maken. Daar sta ik voor. Evenals Groen Links.”

Woningbouw

Roel: “De PvdA staat voor het anders en beter organiseren van de zorg, voor kansrijk onderwijs, kunst, cultuur, muziek, theater en sport. Voor integratie en samen. Voor betaalbare woningen, projecten voor starters en nieuwe woonvormen. Wij willen koste wat kost voorkomen dat kostbare grond op voorhand wordt verkocht aan projectontwikkelaars. Iedereen verdient een fijne plek om te wonen. Van jong tot oud.

Met klinkende namen op de lijst en een geweldig team kijk ik uit naar de verkiezingen. De PvdA heeft het toch ontzettend goed gedaan in Hattem?  Mijn stem staat vast!” “Die van mij ook”, lacht Liesbeth.

Het is duidelijk. Het samengaan van de Partij van de Arbeid en Groen Links is het beste van twee werelden:  het warme, sociale hart en de bestuurlijke ervaring van de PvdA en de groene, frisse blik van het voor Hattem nieuwe Groen Links.

“Elke stem is een kans”, benadrukt Roel. “Een kans voor een beter, mooier, groener en socialer Hattem. Hattem zijn we allemaal.

“Iedereen kan het verschil maken. Juist nu.”

Volledig artikel Roel en Liesbeth Rischen