PvdA/GroenLinks Hattem vraagt compensatie energiekosten voor lage inkomens

15 september 2022

De PvdA/GL fractie in Hattem heeft het stadsbestuur gevraagd wanneer de energietoeslag aan de lage inkomens wordt uitgekeerd. Deze toeslag is bedoeld om de explosie van kosten voor energie en boodschappen voor gezinnen en huishoudens te compenseren. PvdA/GL vraagt nu om snelle actie van het stadsbestuur.

Fractievoorzitter Jaap van Tiel: ‘We zien dat steeds meer inwoners financieel het water aan de lippen staat. Gezinnen zakken door het ijs vanwege de stijgende prijzen voor boodschappen, energie, benzine, etc. Door deze optelsom van kosten, komen steeds meer Hattemers in de problemen. Het stadsbestuur moet nu ingrijpen en voorkomen dat de inwoners van Hattem schulden opbouwen en verder in de problemen komen.’

In september riepen GroenLinks en de PvdA het Kabinet gezamenlijk op om te komen met een nationaal noodplan stijgende kosten. De partijen willen niet toekijken terwijl Nederlanders geraakt worden door extreem hoge energierekeningen, achterblijvende lonen of lange wachtrijen bij de voedselbank. Er moet een noodplan komen voor de miljoenen mensen voor wie het erop of eronder is deze winter.