PvdA claimt voorlopig de grond voor Tweede IKC op locatie Noordgouw.

26 januari 2021

Het voormalige Noordgouwterrein blijft voorlopig in beeld als onderwijslocatie. Wethouder Hospers gaat in januari in gesprek met de schoolbesturen van de Jan Jasperschool, de Vlonder, het Palet en de Sint Andreasschool over de locatiekeuze van een tweede Integraal Kind Centrum.

Motie

De fracties van de PvdA, CDA en ChristenUnie dienden tijdens de laatste raadsvergadering van 2020 een motie in over de planning van het tweede IKC.

In de motie roepen de partijen het college op om in gesprek te gaan met schoolbesturen en overige relevante partners om te komen tot een plan met betrekking tot de gewenste locatie en realisatie van het tweede IKC.

Tot er meer duidelijkheid is over de locatiekeuze van IKC2 blijft het  terrein van de voormalige Noordgouw school beschikbaar voor onderwijsdoeleinden. De groei van de woonwijk het Veen maakt deze locatie, volgens de partijen geschikt om scholen te realiseren.

Onderwijsvisie

In 2017 heeft de gemeenteraad ingestemd met een nieuwe Onderwijsvisie.  Het plan voorziet in het clusteren van de zes Hattemse basisscholen tot drie integrale kindcentra. De eerste stap is het clusteren van De Zaaier en de Van Heemstraschool. De Noordgouw was eerder al bij het college in beeld voor de realisatie van het eerste IKC. De beide schoolbesturen en ouders waren het niet eens met de locatiekeuze. Er klonken protesten vanwege de aanwezige hoogspanningskabels, verkeersveiligheid en het feit dat de leerlingen van deze scholen overwegend uit Hattem-Noord komen.

Vertraging

Het voormalige ijsbaanterrein bleek volgens een meerderheid van de raad (CDA, ChristenUnie en D66) een meer voor de hand liggende keuze om het eerste scholencluster te realiseren. Inmiddels is het stedenbouwkundige plan voor de ijsbaan vastgesteld. Door de wisseling van locatie, onderzoeken en bestemmingsplanwijziging hebben de plannen voor het eerste IKC vertraging op gelopen. Volgens het oorspronkelijke tijdsplan zou de nieuwbouw van de Zaaier en de Van Heemstraschool in 2020 al van start gaan.

Om het proces voor IKC2 alvast de versnellen wordt al voorzichtig een blik in de toekomst geworpen. De gemeente wijkt hiermee af van de onderwijsvisie waarin was afgesproken om eerst IKC1 te realiseren en dan pas verder te gaan met de ontwikkeling van IKC2. Door deze stap komen de plannen meer richting het oorspronkelijk tijdsplan te liggen.

Bezwaren weg

In de onderwijsvisie staat verder dat het tweede IKC bestaat uit Het Palet en de Sint Andreasschool. Het reeds bestaande cluster van de Jan Jasperschool en de Vlonder zal met een eventuele functionele en technische aanpassing van de gebouwen voorlopig worden gehandhaafd op de huidige locatie aan de Meenthe.

Er zijn al concrete stappen genomen om de eerdere bezwaren om een IKC te vestigen bij de Noordgouw weg te nemen. De hoogspanningsmasten bij de Noordgouw gaan verdwijnen en de bouwplannen op ’t Veen zijn in een ver gevorderd stadium. De raad heeft inmiddels de meerjarenbegroting  goedgekeurd met daarin een bedrag als voorbereidingskrediet voor een tweede scholencluster. Een meerderheid binnen de raad lijkt nu dus wel voorstander om de Noordgouw in beeld te houden als geschikte locatie voor een IKC.

Hattem-Zuid

De motie van de PvdA, CDA en CU roept het college op om voor 1 november 2021 met een plan te komen voor het tweede IKC met ruimte voor twee scholen, peuterspeelzaal en een kinderdagverblijf. Omdat er de komende jaren flink gebouwd gaat worden in Hattem- Zuid ligt het voor de hand dat in deze wijk ook scholen komen. Bij voorkeur op het Noordgouw-terrein waar een intensievere samenwerking op het gebied van onderwijs, opvang, zorg en welzijn, sport en cultuur gerealiseerd kan worden. Volgens de ingediende motie moet het college dan wel eerst een veilige oplossing bedenken voor de verkeerssituatie bij de Marke. Zo wordt er rekening gehouden met het grote aantal basisschoolleerlingen die hier dagelijks oversteken.

Geschikte locatie

Wethouder Hospers staat positief tegenover de motie. “We hebben uitvoering onderzoek gedaan naar locaties voor onderwijs voor het eerste cluster. Daaruit is gebleken dat de Noordgouw een geschikte locatie is voor een school. Als we ambitie hebben om op ’t Veen een school te realiseren, dan lijkt deze locatie een voor de hand liggende plek omdat dit de enige plek is waar we een grondpositie hebben”.

Hospers geeft aan met onderwijsinstellingen in gesprek te zijn, maar het nog niet concreet over locatiekeuzes te hebben. Daarom wil hij op korte termijn met de Jan Jasperschool, Het Palet, De Vlonder en de Sint Andreasschool in gesprek om te kijken wat de stand van zaken is. De wethouder wil dit proces zorgvuldig doorlopen. De locatiekeuze is immers een gevoelig onderwerp. Wanneer eenmaal bekend is waar een school heen gaat, gaan ouders anticiperen op de locatiekeuze.

Beperkte keuze

“Aan de andere kant is het ook geen geheim aangezien we in Hattem maar een beperkt aantal keuzes hebben. We willen wel exploreren en handelen conform de spreiding die wenselijk is zoals in de onderwijsvisie is aangegeven. We gaan open met scholen in gesprek. Als scholen zeggen we willen niets op deze locatie, dan kunnen we beter gaan nadenken wat we verder willen met deze locatie”, aldus wethouder Hospers.

De VVD vindt de motie overbodig. De VVD ziet meer in plannen om de broodnodige zorgappartementen te bouwen op dit al tijden braakliggende terrein. Ook de fractie van D66 vraagt zich af of de motie wel noodzakelijk is. D66 acht een integraal masterplan wenselijk waarin alle clusters, tijd en geld zijn weggezet.

Het CDA ziet de motie als markeringspunt dat het college verder op weg helpt om het huiswerk goed te doen.

De PvdA zal er alles aan doen om ook voor Hattem Zuid een scholen combinatie te realiseren.

Bronvermelding: dehattemer.nl