25 mei 2022

Nieuwe bestuurscultuur en een sociaal en groen Hattem staan voor PvdA/GroenLinks centraal in coalitiegesprekken met CU en D66

Na de bijzondere raadsvergadering van maandag 23 mei met het duidingsdebat over de informatie heerste er in de raad geen juichstemming over het informatieproces en het mislukken van een formatiemogelijkheid met HattemCentraal.

De Partij van de Arbeid / GroenLinks heeft gedurende de hele informatie-fase vooral ingestoken op een coalitie met een ruim draagvlak op grond van de verkiezingsuitslag met HattemCentraal. Een coalitie van de drie grote partijen, HattemCentraal, de ChristenUnie en PvdA-GroenLinks, die een brede meerderheid van Hattemers zou vertegenwoordigen, leek ons daarom de meest logische optie.

Helaas is er geen opening gevonden om een dergelijke coalitie in Hattem te vormen.

Bij PvdA/GroenLinks heerst hierover geen juichstemming en we begrijpen dat het vertrouwen in de politiek in Hattem is beschadigd. Een toekomstig college moet er – in samenwerking met alle partijen – daarom alles aan doen om dit vertrouwen terug te winnen.

We zijn bereid om verantwoordelijkheid te nemen om met deze moeilijkheidsfactor een coalitieakkoord te formuleren die ademt naar een frisse en nieuwe  bestuurscultuur. Dit betekent voor ons dat we  met alle raadsleden willen samen werken om het beste voor Hattem te bereiken.

Naast onze ideeën voor een sociaal en duurzaam Hattem is dit onze insteek voor de coalitieonderhandelingen met de ChristenUnie en D66.