De PvdA Hattem brengt een individuele stem uit op dit beleidskader hernieuwbare energie.

1 juli 2020

Dit is de stemverklaring Tonny Keizer bij individueel stemmen. Collega fractieleden Marie Lupez Stapper en Geert Winkel hebben voorgestemd zonder stemverklaring.

Geachte raad,

Inclusief amendement vinden wij het beleidskader zeker beter dan zonder. Als het beleidskader er dan toch komt dan inclusief amendement.
Echter nu onderzoek doen in een Natura 2000 gebied is ongewenst en dat stuit op principiële bezwaren en vanuit die optiek kunnen wij niet unaniem voor stemmen.

De PvdA is een groot voorstander van de energietransitie. Wel vraagt ze om zorgvuldigheid in wat?; Waar?; En Wanneer gepland wordt.

Immers:
De PvdA Hattem vindt dat er t.a.v. zonne-energie in Nederland voldoende capaciteit in de bebouwde omgeving is om ten aanzien van het zonnedeel de resterende 6 TWH van de RES-doelstellingen te voldoen.

De mogelijkheden in de bebouwde omgeving zijn nog onvoldoende onderzocht of uit genut.
De PvdA Hattem is er daarom op tegen dat er op de korte en middellange termijn grootschalige energie ontwikkeld wordt in de niet bebouwde omgeving van het grondgebied van de gemeente Hattem zijnde vooral landbouw en natuurgebieden.
Gebieden die voor projectontwikkelaars vanuit financieel oogpunt juist het meest interessant zijn. Zorgvuldigheid, voorzichtigheid, terughoudendheid zijn daarom belangrijk.

Het tempo waarin er in Nederland zon en wind capaciteit bijgebouwd wordt ligt hoger dan de vraag.
Een verwachte toename van de elektriciteit vraag is absoluut nog niet zichtbaar. Het afgelopen jaar, dus ook voor de Corona crisis, laat zelfs een daling van de elektriciteit vraag zien. Steeds vaker laten productiepieken van wind en zon overschotten zien, zo ook gistermiddag 28 juni 2020.

Een sterke toename van de productiecapaciteit zon en wind in minimaal de komende 4 jaar levert structureel een lage elektriciteitsprijs op en daarmee zeer hoge subsidiekosten voor de staat, lasten voor de belastingbetaler dus.

Het grootschalig opslaan van elektriciteit dan wel het grootschalig omzetten van elektriciteit naar bijvoorbeeld waterstof ontwikkelt zich maar gaat in een langzamer tempo. Het gevolg is dat windmolens en of zonnepanelen steeds vaker tijdens piekuren afgeschakeld moeten worden.
Qua timing is er tijd om eerst de bebouwde omgeving maximaal te inventariseren en te benutten en nu nog niets in de niet bebouwde omgeving te ontwikkelen tenzij dat weloverwogen gebeurt. Laten wij in Hattem die tijd benutten.
Ontwikkeling in natuurgebieden staat op de laatste plaats in de Nationale Omgevingsvisie, de NOVI. Pas als je echt onvoldoende plek hebt voor de doelstelling van 2050 kun je onder zware condities naar natuurgebieden gaan kijken. Die noodzaak is er nu niet en de komende jaren niet.

Het natuurgebied bekendstaand als oude vuilstort is natuur met een extra aanwijzing, te weten een Natura 2000 gebied en valt daarmee nu, morgen en zover de PvdA Hattem in de toekomst kan kijken buiten het zoekgebied voor grootschalige energieopwekking, zoals ook is opgenomen in de gedragscode “ zon op land “.