Compensatie energielasten voor huishoudens met een laag inkomen

31 januari 2022

Bekendmaking van de overheid. Het demissionaire kabinet trekt daarvoor 200 miljoen euro uit waarmee maximaal 800.000 huishoudens ruimer kunnen worden gecompenseerd heeft staatssecretaris Dennis Wiersma (Sociale Zaken, VVD) in december bekend gemaakt. Het bedrag zou uitbetaald worden via de gemeenten. Wij hebben begrepen dat huishoudens met een laag inkomen, op of net boven het sociaal minimum, via de categoriale bijzondere bijstand eenmalig een tegemoetkoming van circa 200 euro. Mensen in de bijstand zijn bekend bij gemeenten en kunnen het het bedrag automatisch ontvangen. Andere groepen die in aanmerking komen – waaronder IOW-gerechtigden, AOW-gerechtigden zonder aanvullend pensioen en zelfstandigen met een laag inkomen – maar niet automatisch worden bereikt, kunnen bereikt worden via persinfo en kunnen zich dan bij onze gemeente melden.

Onze vragen aan wethouder Broekhuis:
  • Wanneer gaat het de gemeente uitvoering geven aan dit besluit?
  • Hoe gaat u dit communiceren?
De wethouder heeft het volgende beantwoordt: De regeling voor de eenmalige tegemoetkoming moet nog vastgelegd worden in een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) of wetswijziging. Formeel kunnen we dus nog geen energietoeslag verstrekken. Wel gaan we vast met de voorbereiding aan de slag zodat alles klaar staat op het moment dat de AMvB of de wetswijziging er is. Op dat moment kan er dan direct geschakeld worden. Daarbij is ons uitgangspunt in de voorbereiding dat de aanvraag en de uitvoering voor alle partijen zo eenvoudig mogelijk moet zijn. We zullen de Raad, en uiteraard de inwoners, op de hoogte houden van de voortgang.