Betoog begroting Jaap van Tiel ( fractie PvdA/Groen Links)

8 november 2023

Allereerst wil de fractie van de PvdA/GroenLinks het College en het ambtenarenapparaat bedanken voor het beantwoorden voor de vele technische en verduidelijkende vragen inzake de programma begroting stukken. De programmabegroting 2024 is wederom een zeer uitgebreid document met de focus op 2024 en een verdere uitkijk naar de jaren 2025 – 2027 en zelfs nog verder. Met name dat beeld in de verdere toekomst is wat onze fractie betreft een zorgpunt.  Als gemeente staan we voor een aantal grote investeringen die ten gevolge van de gestegen rentes een groter beslag op de exploitatierekening leggen.  Ook al is de begroting 2024 sluitend, dan wil dat nog niet zeggen dat daar geen zorgpunten zijn. In ons betoog zullen we eerst op 2024 ingaan om vervolgens op de verdere toekomst in te zoemen.

Positieve- en aandachtspunten:

• De begroting is gedegen, zonder franje, en zeer compleet opgebouwd.
  • De renovatie van de voetbalvelden van beide verenigingen zijn in het plan opgenomen alsmede de al zeer lang en veel besproken oplossing van de parkeerproblemen.
  • Op het gebied van wonen is de gemeente in gesprek met belangengroepen, zoals voor een Knarrenhof.
  • Het is positief dat er veel gebruik wordt gemaakt van het pontje, Het Kleine Veer. Helaas vervalt een groot deel van de provinciale subsidie. Om het betaalbaar te houden zou onze fractie een tariefsverhoging logisch vinden maar, dan wel in graag combinatie met gratis seizoen x-ritten kaart voor de minima. Liefst in combinatie met de gemeente Zwolle te introduceren.
  • We zijn blij dat U schrijft dat U gaat werken aan een mobiliteitsvisie. In dat kader zou de fractie van PvdA/GroenLinks een bushalte nabij het Hattemse deel van H2O wenselijk vinden. Hierover zouden we t.z.t. graag met het college en de raad in gesprek gaan hoe wij dat zien en willen uitvoeren.
  • Diverse speelplekken gaat U in 2024 en 2025 vernieuwen en speeltoestellen vervangen. De fractie van PvdA/GroenLinks vraagt hierbij ook aandacht voor de trapveldjes. Dit laatste zal de jeugd zeer op prijs stellen.
  • Bij de afvalinzameling zal in 2024 een zogenaamde poortwachter startbrief in het leven geroepen. Het blijft belangrijk om veel aandacht voor afvalscheiding te houden. Het college schrijft, dat deze investeringen op termijn op termijn echt winst op oplevert.
  • Wij complimenteren het college over de aanpak rondom de veranderingen in de toeristenbelastingen tarieven. De hele sector is erbij betrokken geweest, en zijn het eens geworden.
  • Voortgang in de realisatie van de woonzorgzones zal naar verwachting in 2024 leiden tot voortgang in het concretiseren van een lokaal zorgakkoord, de verkenning van een 24-uurs zorgsteunpunt maakt daar onderdeel van uit.

De PvdA/GroenLinks heeft nog een aantal punten waar wij het extra over willen hebben.

Green Deal Hattem

De PvdA/GL ziet dat de Green Deal Hattem goed op stoom komt. Met al 16 ingediende initiatieven weten inwoners en organisaties het podium voor een duurzaam en toekomstbestendig Hattem te vinden. We zijn blij dat organisaties en ondernemers elkaar weten te vinden, zoals bij het initiatief van Saturn Petcare en Zwembad de Marke die een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren naar het gebruik van de restwarmte van Saturn om het zwembad te verwarmen. Ook zijn wij enthousiast over de initiatieven voor meer duurzame opwek bij de Hof van Blom met 210 zonnepanelen en de isolerende maatregelen bij het Bakkerijmuseum. We zijn blij dat inwoners elkaar weten te vinden bij de initiatieven voor de buurtmoestuin, het voedselbos en de luisterbankjes. Ook de transformatie van de Veldhoeve naar een klimaatadaptieve oase , de Groene Icoon, heeft onze steun.

Social Deal Hattem

Deze initiatieven liggen allemaal in het domein van natuur, energietransitie, klimaatadaptatie en het verminderen van CO2 uitstoot. De PvdA/GroenLinks vindt het belangrijk dat een duurzame en toekomstbestendige stad ook in het sociaal domein gerealiseerd wordt. Het is ook duurzaam en toekomstbestendig als iedereen in Hattem kan lezen en schrijven óf dat er geen eenzaamheid is en er gewerkt wordt aan de sociale verbanden in de stad.

Het MIP ( Meerjaren Investeringsplan):
Voor de komende 4 jaren ligt er voor 42 Mln aan investeringsplannen. Op dat reeds hoge bedrag verwachten we nog aanvullingen noodzakelijk voor duurzaamheidsdoelen. Bijvoorbeeld de 4 Mln begroot voor het Stadhuis lijkt een zeer lage schatting.
Wij vinden ook dat we niet alles kunnen doen. Het huishoudboekje moet wel sluitend blijven!
Daarom vindt de PvdA/GroenLinks de rem zetten op infrastructuur investeringen en daarmee ruimte te creëren voor duurzaamheidsaanpassingen. Je kunt je geld maar 1x uitgeven. In de audit commissie zouden we graag een discussie willen voeren over het op projecten plaatsen van geld en het prijsopdrijvende risico van bijvoorbeeld vooraf inflatiecorrecties.

De organisatieontwikkeling:
Voor de PvdA/GroenLinks is de druk op de organisatie een punt van zorg. De raad wordt gevraagd om een structurele verhoging van 2 miljoen per jaar voor het budget van de organisatie. Het college geeft aan dat er op velerlei vlak sprake is van onder-bemensing die steeds meer en meer zichtbaar wordt. De organisatie is overbelast. De inzet van het huidige personeelsbestand zit of komt aan haar maximum. Een gevolg daarvan is ook een stijgend ziekteverzuim en druk op vakantie en vrije dagen. Wij willen bij dit punt een compliment willen maken aan de organisatie die zich optimaal inzet om alles toch voor mekaar te krijgen. De trend is dat vaak middels inhuur de knelpunten opgelost worden. Kostbare inhuur en kennis die slechts tijdelijk beschikbaar is. De routewijziging om van inhuur naar eigen personeel te gaan is goed, maar wij roepen wel op tot zorgvuldigheid. Als fractie van de PvdA/GroenLinks willen wij graag meegenomen worden in de stappen die genomen worden. Hoe gaan we de capaciteit versus kwaliteit in de praktijk. Wij willen graag deze ontwikkelingen begrijpen en toetsen.  Als fractie willen we dit heel goed begrijpen om de vele vragen van onze inwoners uit te kunnen leggen.  Wij zouden het onderwerp, organisatieontwikkeling, regelmatig op de agenda van het presidium willen zetten.