Zorg voor elkaar

• Goede en betaalbare zorg door regionale samenwerking
  • Behoud en waar mogelijk verbetering van de ondersteuning van de mensen met een minimum inkomen
  • Passend werk voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en nieuwkomers
  • Zorgvuldige begeleiding van de statushouders in Hattem
  • Verruiming openingstijden jongerencentrum
  • Toegankelijkheid gebouwen verbeteren
  • Hattem wordt een Regenboog- en Fairtrade-gemeente

Onze keuzes:

Goede, betaalbare zorg

Het is voor een gemeente een uitdaging om alle complexe taken en regelgeving op het gebied van zorg en welzijn uit te voeren. Er zijn diverse regionale samenwerkingsverbanden die van groot belang zijn om deze taken zowel kwalitatief goed als betaalbaar uit te kunnen voeren. Elke Hattemer moet op de zorg kunnen vertrouwen.

Ook willen wij Stichting Welzijn Hattem (mantelzorgers en vrijwilligers) maximaal ondersteunen en samen optrekken in het bestrijden van eenzaamheid. Het bezoeken van de 75-jarigen is daarvan een goed voorbeeld.

Ondersteuning minima

De minimaregelingen zijn in de afgelopen jaren mede op initiatief van de PvdA verbeterd.

Wij willen het huidige minimabeleid blijvend ondersteunen in goed overleg met diverse maatschappelijke partners en Op Koers.

Zo krijgen kinderen die dat nodig hebben een vergoeding voor de aanschaf van kleding en schoolspullen, in samenwerking met de Stichting Leergeld. Een ander voorbeeld is een door de gemeente afgesloten ziektekostenregeling die het eigen risico ook afdekt voor mensen met een inkomen tot 120% van het minimumloon.

Deze regelingen moeten behouden blijven en waar nodig uitgebreid worden. Ze zijn een broodnodig vangnet voor een grote groep mensen.

We zouden graag zien dat de gemeente proactief op zoek gaat naar ‘de armoede achter de voordeur’. Op die manier kunnen problemen vroeg gesignaleerd en opgelost worden. Mensen die dat zelf moeilijk vinden, moeten geholpen worden bij zaken als het aanvragen van subsidies.

Werk voor iedereen

In de afgelopen jaren hebben we veel aandacht besteed aan banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat heeft geleid tot succesvolle banen bij de buitendienst van de gemeente en Zoethout. Ook worden er afspraken gemaakt met bedrijven die zich de komende jaren in Hattem gaan vestigen om ook hier banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te creëren.

Vluchtelingen moeten zo snel mogelijk aan passend werk geholpen worden, want zo zullen zij sneller Nederlands leren en deel gaan uitmaken van onze gemeenschap.

Inburgering

In 2022 zal de gemeente zelf weer verantwoordelijk worden voor de inburgering van onze statushouders. Dit moet zorgvuldig en met oog voor de talenten en capaciteiten van ieder individu gebeuren. Ook is het belangrijk dat de nieuwkomers verspreid over Hattem kunnen wonen, zodat zij gemakkelijker opgenomen worden in onze gemeenschap. In samenwerking met Vluchtelingencontact Hattem en andere betrokken vrijwilligers willen we hieraan meehelpen.

Jongeren

Het is belangrijk dat jongeren elkaar kunnen ontmoeten, ook hier in Hattem. We onderzoeken hoe we de jeugd beter kunnen begeleiden en waar mogelijk verbeteren we de jeugdzorg. Het jongerencentrum ‘Ons Plekkie’ moet ruimere openingstijden krijgen. Actieve ondersteuning van onze jongeren leidt hopelijk ook tot minder verveling en vandalisme. We streven naar initiatieven om jongeren meer te betrekken bij sport en bewegen in de sportclubs.

Toegankelijke gebouwen

De toegankelijkheid tot openbare gebouwen in Hattem moet nog verder verbeterd worden. Er is al veel gedaan, maar ook bij de herinrichtingen van de afgelopen periode is gebleken dat toegankelijkheid toch nog onvoldoende in beeld is. Wij roepen alle Hattemers op aan te geven waar dat nog beter kan. Wij willen ook de ouderenbonden en SWH hierbij betrekken.

Regenboog en Fairtrade

De gemeente heeft een voorbeeldfunctie. Daarom vinden we dat Hattem een Regenboog-gemeente en een Fairtrade-gemeente moet worden. Hiermee laten we zien dat we het

belangrijk vinden dat iedereen zich in Hattem thuis voelt en dat we als gemeente oog hebben voor eerlijke handel, leefomstandigheden van producenten en milieu in de hele wereld.