Rijk cultuur- en verenigingsleven

• Verenigingsleven en vrijwilligers blijven ondersteunen
  • Hattem als kunststad verder stimuleren
  • Culturele initiatieven ondersteunen
  • Het beter benutten van de Marke stimuleren
  • Monumenten goed (blijven) onderhouden
  • Burgerinitiatief Watermulder steunen en kijken naar plan op de Hoenwaard

Onze keuzes:

Verenigingsleven

Hattem kent een bloeiend verenigingsleven dat een belangrijke maatschappelijke rol speelt in de stad. Sport is belangrijk voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid. Al deze clubs drijven op vrijwilligers. Omdat vrijwilligers heel belangrijk zijn voor een gemeenschap, worden zij waar mogelijk ondersteund.

Investeren in sport, bewegen en het verenigingsleven is investeren in een gezonde en energieke gemeente.

Het verenigingsleven heeft, net als de culturele instellingen, door de Covid19-pandemie een zware periode. Naast de vele noodzakelijke steunmaatregelen moet de situatie van de verenigingen en instellingen ook op langere termijn in het oog worden gehouden.

Kunst en cultuur

Het culturele leven is het visitekaartje van elke stad. Hattem heeft alles in huis om uit te blinken op cultureel gebied. Er zijn in Hattem veel kunstenaars en met de komst van een aantal galeries in de binnenstad ontstaan er nieuwe ideeën, die wij van harte ondersteunen. Daarnaast stimuleren we festivals, concerten, toneelvoorstellingen en evenementen die bij Hattem passen. We streven ernaar De Marke hierbij optimaal te benutten.

Hattem heeft wel 100 rijks- en 100 gemeentelijke monumenten die een deel van de charme van de stad bepalen. Het onderhoud van deze prachtige monumenten is van eminent belang voor de stad, net als het promoten van onze musea. Het stadsgezicht moet beschermd worden.

Zwemmen in Hattem

Er wordt op twee plaatsen gezocht naar mogelijkheden om buiten te zwemmen, bij de oude Watermulder door een groep betrokken Hattemers en bij de Hoenwaard door de gemeente. Wij ondersteunen het initiatief voor de Watermulder en kijken met belangstelling mee naar de Hoenwaard.