• Betaalbare huur- en koopwoningen voor de Hattemers
  • Woningen bouwen, maar niet meer dan nodig voor Hattem
  • Doorstroom van ouderen naar passender bewoning stimuleren
  • Een woonproject voor starters
  • Alternatieve woonvormen (knarrenhof, tiny houses, kangoeroehuizen, hofjes) stimuleren
  • Nieuwe woonprojecten zijn duurzaam en gericht op ontmoeting en diversiteit
  • Voorrang voor inbreiding (nieuwe woningen binnen het al bebouwde gebied)
  • Zelfbewoningsplicht invoeren om speculatie en woningen als belegging te voorkomen

Onze keuzes:

Inbreiding

Het grondrecht betaalbaar te kunnen wonen staat in Nederland onder druk. Er is een groot gebrek aan betaalbare woningen voor starters, ouderen en middeninkomens. Hattem is een kleine gemeente met weinig eigen grond, dus ook weinig mogelijkheden om naast “Het Veen” nog een keer een grote nieuwe wijk uit de grond te stampen.

Uit onderzoek blijkt dat we in Hattem rond de 550 tot 700 woningen extra nodig hebben. We willen bouwen wat nodig is en niet meer dan dat. Bovendien willen we onze mooie natuurlijke omgeving zoveel mogelijk sparen. Daarom willen we eerst zoeken naar de plekken binnen het bebouwde gebied: geen uitbreiding van Hattem, maar inbreiding.

Doorstroom

Doorstroom Hattem vergrijst bovengemiddeld en mensen blijven langer thuis wonen, ook als ze zorg nodig hebben. Er is dus meer behoefte aan kleinere woningen. Als die er komen, zullen er weer grotere huizen vrijkomen voor gezinnen. We willen die doorstroom bevorderen door de huidige bouwprojecten zo mogelijk te versnellen. Daarom zijn we nu ook voor een snelle start van de bouw van sociale huur en zorgwoningen op de locatie van de van

Heemstraschool en de ombouw van de huidige Bongerd naar een bij de tijd passende zorgomgeving.

Een woonproject voor starters

We willen dat er, in navolging van andere gemeentes, grond gekocht wordt om een aantal tijdelijke woningen voor starters te realiseren. Als de huizen door een coöperatie beheerd worden (en niet door een projectontwikkelaar) is er ook de mogelijkheid om deze huizen goedkoop te houden en toe te wijzen aan starters die sociaal of economisch gebonden zijn aan Hattem. Zij zouden dan een jaar of vijf in het woonproject kunnen blijven, zodat zij de tijd hebben om een eigen huis te kopen.

Betaalbaar

In samenspraak met de woningbouwcorporatie blijven we proberen de huurprijzen acceptabel te houden. Ook blijven we erop aandringen de huurwoningen niet te verkopen, al beseffen we dat dit met de huidige verhuurdersheffing moeilijk is. Om te voorkomen dat Hattemse huizen als belegging worden aangeschaft, willen we een zelfbewoningsplicht instellen. Bij nieuwe woningbouwprojecten geven we Hattemers zoveel mogelijk voorrang. We stimuleren en ondersteunen initiatieven vanuit de eigen bevolking.

Alternatieve woonvormen

De samenleving verandert en mensen ontdekken nieuwe vormen van wonen. De ‘tiny houses’ zijn in opkomst, net als de kangoeroehuizen, waar jonge gezinnen met opa’s en oma’s samenwonen. Groepen oudere vrienden gaan samen in een knarrenhof wonen en mantelzorgwoningen bieden voor weer anderen een oplossing. Zowel de oude als de nieuwe woonvormen hebben een plek nodig.