Willem Drees-penning voor Egbert van Spiegel

10 mei 2019

Egbert van Spiegel uit Hattem is al 65 jaar onafgebroken lid van de Partij van de Arbeid. In goede en slechte tijden. De PvdA eert zoveel jaren trouw lidmaatschap met de Willem Drees-penning.

De 92-jarige van Spiegel ontving op 7 mei deze uiting van waardering uit handen van Jaap van Tiel, vice -voorzitter van de PvdA afd. Hattem. En natuurlijk was er een mooie bos bloemen (met rode rozen!). De uitreiking vond plaats tijdens een informeel samenzijn in Restaurant Banka, met zijn echtgenote, zwager, bestuur, fractie, schaduwfractie en wethouder Carla Broekhuis van de afd. Hattem.
Egbert van Spiegel heeft het allemaal meegemaakt: de opbouwperiode, waarin onze Willem Drees vele jaren premier was. De invoering van de AOW, de Bijstandswet, de WAO en andere verworvenheden van de verzorgingsstaat. De periode Joop den Uyl, die een kabinet leidde van 1973 t/m 1977 en daarna nog minister en Kamerlid was. De paarse kabinetten onder leiding van onze Wim Kok. De turbulente tijden aan het begin van deze eeuw, met de opkomst van het populisme. De recente leiders van de PvdA: Wouter Bos, Job Cohen, Diederik Samsom en nu Lodewijk Asscher.
Als Egbert het nog eens over mocht doen, dan zou hij zeker weer voor 65 jaar lidmaatschap gaan en altijd blijven.

Naast van Spiegel werden ook aan drie andere trouwe leden lidmaatschap spelden uitgereikt.
De gouden speld was voor Henk de Haan die al 50 jaar lid is, en de bronzen spelden waren voor Tonny Bijsterbosch en Hans Wijnen die al 25 jaar lid zijn. Ook van deze jubilarissen was de familie aanwezig.

Onder het genot van een hapje en een drankje vertelden de jubilarissen allemaal nog even waarom zij lid waren geworden, en waarom zij het nog steeds zijn, en blijven. De anekdote van de avond was dat Hans Wijnen eigenlijk veel langer lid was, maar een paar jaar gestopt was. Discussie over veranderingen in de WAO deed hem het lidmaatschap op te zeggen, maar al snel keerde hij terug op het rode nest bij de rode familie.