9 augustus 2016

“Samen Hattem”, halverwege! Hoe is het toch met het Kulturhus De Marke?

Toen “De Marke” werd verbouwd, mede met veel geld van de Provincie Gelderland, waren de plannen groots. Dat waren ze niet alleen, zo werden ze ook uitgevoerd. Een Kulturhus met veel mogelijkheden. Voor sport, een gezellige horecavoorziening, een toneel-en muziekzaal, kinderopvang, het Centrum voor Jeugd en Gezin, veel voorzieningen en activiteiten voor ouderen dankzij Stichting Welzijn Hattem, cursusmogelijkheden voor iedereen die een leuke hobby wil beoefenen en een prachtige radio- en tv-studio voor RTV Hattem. Kortom een plek waar veel mensen samenkomen, elkaar ontmoeten en voort helpen. Het Kulturhus was volop in ontwikkeling en de toekomst zag er goed uit. Tot twee jaar geleden het nieuwe college van mening was dat het anders moest.

Ondanks veel oproepen van o.a. de Partij van de Arbeid heeft het College niet gekozen voor 1 bestuur voor het hele complex maar voor nieuwe deelbesturen. 1 voor het zwembad en 1 voor De Marke. Vervolgens hebben deze besturen besloten (al dan niet in opdracht van het college) dat het Kulturhus kostendekkend moet worden. Er mogen geen zaaltjes meer worden onderverhuurd voor cursussen en/of andere maatschappelijke verenigingen of instellingen en er moeten commerciële huurprijzen in rekening worden gebracht. Het resultaat is bekend, cursussen worden inmiddels elders gegeven, veel gebruikers zijn vertrokken en het Kulturhus bloed dood. Alsof dat geen geld kost! Door o.a. RTV Hattem en de beeldhouwgroep te laten vertrekken, wordt een forse investering die speciaal voor en veelal door deze groepen is gedaan om zeep geholpen, weggegooid geld dus!

Het college roept ondertussen dat zij het bestuur op afstand heeft gezet en niet verantwoordelijk is. Zo werkt dat natuurlijk niet. Het Kulturhus was en is er voor de hele gemeenschap maar gaat door het vertrek van de vele gebruikers de gemeenschap steeds meer geld kosten. Dan hebben we het nog niet eens over de sociale contacten die mensen hadden op deze locatie, door ontmoetingen tijdens bloedprikken, koffieochtenden van SWH of computercursussen.

De laatste meer dan verbazingwekkende, zo niet schandalige actie is dat Verian, als commerciële partij een extra subsidie van € 20.000 krijgt om de verhoogde huurprijs op te kunnen brengen en dat nu, na veel anderen, een niet onbelangrijke partner RTV Hattem vanuit de prachtige studio moet vertrekken omdat zij de hoge huurprijs niet op kan brengen. Te triest voor woorden als dit de invulling is van `Samen Hattem`.

PvdA Hattem

Wieneke van Regteren