14 mei 2014

Nieuwe coalitie Hattem: zoek de verschillen!

Heeft u op D66, de VVD of CDA gestemd omdat zij u beloofden dat het in Hattem anders zou gaan? Tijd voor verandering? Nieuw Hattem? Dan komt u bedrogen uit. Het coalitieakkoord wat door de 3 nieuwe wethouders is gepresenteerd bevat amper concrete zaken waaruit u kunt opmaken wat ze willen. Als er dan iets veranderd had moeten worden dan was dit het uitgelezen moment geweest. Het nieuwe akkoord, op hoofdlijnen, staat bol van vaagheden en voornemens. De concretere plannen die worden genoemd zijn veelal door de vorige gemeenteraad en/of coalitie al uitgezet of afgesproken. Kijkt u bijvoorbeeld naar het voornemen voor een brede school. Hierover heeft de gemeenteraad al een paar jaar geleden gesproken en de voormalige wethouders waren al volop in gesprek met de scholen in Hattem om de mogelijkheden te onderzoeken. Daarnaast beloven de nieuwe wethouders u een jeugdraad: een prachtig initiatief, echter niet van de nieuwe coalitie. De plannen voor een jeugdraad zijn door de ‘oude’ gemeenteraad al in de steigers gezet, maar door tijdgebrek nog niet helemaal uitgerold.

Jammer en heel teleurstellend dat de nieuwe coalitie probeert te scoren met punten die ze niet zelf hebben bedacht. Waar zijn toch al die grote plannen uit de verkiezingstijd gebleven? Het inkrimpen van de ambtelijke organisatie was ook zo’n punt: kostenbesparing en slimmer werken! Ook een mooi plan maar wat blijkt? Het eerste voorstel wat de 3 nieuwe wethouders doen is uitbreiding van hun eigen uren zonder degelijke motivatie. Op kosten van de Hattemer gemeenschap.

De Partij van de Arbeid vindt het een coalitieakkoord van niks maar heeft ook in de vergadering van afgelopen maandag aangegeven constructief mee te willen denken en praten over nieuwe voorstellen. Dat hebben wij altijd gedaan en zullen wij zeker blijven doen. Voor ons is het uitgangspunt dat voorstellen goed moeten zijn voor Hattem en de Hattemers maar dat afbraak van alles wat er in de afgelopen jaren is opgebouwd, onacceptabel is.

Natuurlijk zijn we ook heel benieuwd naar uw mening hierover. Mail ons via onze site: www.hattem.pvda.nl of via twitter: www.twitter.com/pvdahattem

PvdA Hattem

Carla Broekhuis, Wieneke van Regteren