Door Gerrit van Keulen op 10 februari 2014

Gerrit van Keulen: er zit muziek in de Hattemer samenleving.

Gerrit van Keulen is raadslid voor de PvdA en heeft in die functie al diverse discussies meegemaakt over sport en cultuur binnen de Hattemer gemeenschap. De afgelopen jaren is bijvoorbeeld meerdere keren in de gemeenteraad gesproken over het muziekonderwijs. Waar in het verleden bijna al het muziekonderwijs plaatsvond bij de Muzerie, wordt het grootste deel nu gegeven door de muziekverenigingen zelf.

Muziek in de samenleving

“Dat is een goede zaak”, vindt van Keulen. “Op die manier heb je leerkrachten, die nauw contact hebben met de vereniging en krijg je onderwijs op maat. Voor het voortbestaan van de korpsen is het belangrijk, dat je de juiste aanvulling krijgt vanuit het jeugdorkest en dat de jeugd makkelijk de aansluiting vindt bij het A-orkest. Dat dit maatwerk ook nog eens goedkoper uitpakt voor de gemeente is heel positief in deze tijd, waarin de gemeente  steeds meer moet doen met minder geld.”

De muziekverenigingen hebben ook steeds nieuwe leden nodig en daarom vindt van Keulen het een goede zaak, dat er nu gewerkt wordt aan de stimulans voor het algemene muziekonderwijs op de basisscholen in Hattem. “Op die manier raken kinderen geïnteresseerd in het maken van muziek en heb je kans, dat ze ook gaan kijken bij de muziekverenigingen. Als die ze goed ontvangen en nog enthousiaster maken, houden ze er misschien nieuwe leden aan over. De gemeente is nu aan het kijken, hoe zogenaamde combi-functionarissen een rol kunnen spelen bij het muziekonderwijs op school. Ik hoop, dat dat op korte termijn tot resultaten leidt, zodat elk kind kan experimenteren met muziek. Ook al zouden ze niet doorschuiven naar een muziekvereniging, is muziekonderwijs zo wie zo goed voor de ontwikkeling van elk kind.”

Gerrit van Keulen

Hoewel mijn geboortewieg in Wapenveld stond, vind ik mijzelf toch een echte Hattemer. Maar ja, als je vader (geboren in de achterstraat) en je moeder (geboren in de kerkstraat) besluiten om na hun trouwen een korte periode Hattem (noodzakelijk) te moeten verruilen voor Wapenveld, staat op mijn paspoort geboren te Heerde. Ik ben bijna 30

Meer over Gerrit van Keulen

Waar ben je naar op zoek?