9 mei 2017

Cursus “Politiek actief” – Voor Hattem nog 5 plaatsen beschikbaar

U kunt nog deelnemen aan de cursus Politiek actief op initiatief van de gemeenteraden Elburg, Hattem, Heerde, Oldebroek en Nunspeet. De cursus wordt uitgevoerd door Prodemos, een onafhankelijk educatieve organisatie met veel ervaring op het gebied van inzichtelijk maken van het democratische besturen in Nederland. U moet er wel snel bij zijn want de eerste bijeenkomst vindt plaats op 23 mei in Oldebroek.

Naast theoretische kennis leren de deelnemers over vaardigheden als debatteren en lobbyen bij een gemeente. Theorie wordt afgewisseld met praktische opdrachten. Hierbij hoort ook het bijwonen van een raadsvergadering in de eigen gemeente. Gastdocenten geven presentaties en uiteraard ontmoeten de deelnemers ook lokale politici en bestuurders om ervaringen uit de praktijk te horen.

Voor Wie

De cursus is bedoeld voor iedereen die graag meer wil weten over de lokale politiek en nog niet politiek actief is. Iemand die er wel eens over nadenkt om politiek actief te worden of op een andere manier mee te doen, maar nog niet precies weet wat de mogelijkheden zijn, of zich eerst eens wil oriënteren, kan zich aanmelden! Gemiddeld kunnen per gemeente zes personen meedoen.

Programma

De cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten, met elk een ander thema. Daarnaast bezoeken de deelnemers ter afsluiting een raadsvergadering in hun eigen gemeente. Het is de bedoeling dat alle bijeenkomsten bijgewoond worden.

• dinsdagavond 23 mei 2017, Introductie en kennismaking, algemene staatsinrichting, locatie: gemeentehuis Oldebroek
  • dinsdagavond 30 mei 2017, De gemeente, locatie: gemeentehuis Nunspeet
  • dinsdagavond 6 juni 2017, Lobbyen bij de gemeente, locatie: stadhuis Hattem
  • dinsdagavond 13 juni 2017, De gemeenteraad, locatie: gemeentehuis Elburg
  • dinsdagavond 20 juni 2017, Debatteren, locatie: gemeentehuis Heerde

Voor de deelnemers van de gemeente Hattem vindt de raadsvergadering plaats op 26 juni 2017.

Aanmelden

Inwoners van Hattem kunnen zich aanmelden door een mail met contactgegevens te sturen naar de raadsgriffie van de gemeente Hattem ([email protected])  met een korte motivatie.

Meer informatie

De cursus wordt verzorgd door: ProDemos – Huis voor democratie en rechtsstaat (www.prodemos.nl) in samenwerking met de griffiers van de vijf gemeenten en is mogelijk gemaakt met subsidie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

De afdeling Hattem van de PvdA is op zoek naar betrokken burgers. Wij willen plaatselijk vorm geven aan een sociaal-democratische leefomgeving. In de eerste plaats op lokaal niveau, maar ook door onze contacten met provinciaal en landelijk bestuur. Mocht u belangstelling hebben om ook bij te willen dragen aan een meer sociaal-democratische samenleving, dan komen we graag met u in contact.

Neemt u gerust contact op met iemand van de fractie of het bestuur van de PvdA-Hattem.

Waar ben je naar op zoek?