Algemene beschouwingen gemeentebegroting 2023

17 november 2022

“Hattem is een heerlijke stad om in te leven. Maar Hattem onttrekt zich niet aan de grote opgaven die er zijn”, zo begon de PvdA/GroenLinks fractievoorzitter Jaap van Tiel zijn betoog. PvdA/GL is blij dat de stijging van de belastingen en gemeentelijke lasten voor de inwoners beperkt blijft tot 4%. De partij onderschrijft de conclusie van het college dat de voorliggende begroting een duurzame begroting is met een goede balans is tussen ambitie en toekomstbestendigheid. Een compliment was er voor een ieder die zich heeft ingezet voor de opvang van Oekraïners.

PvdA/GL is blij dat in deze financieel onzekere tijden het gemeentefonds van de rijksoverheid een grotere bijdrage doneren. “Gelukkig heeft de gemeente een tegemoetkoming kunnen uitbetalen aan Hattemers die het nodig hebben”. Van Tiel vraagt ook aandacht voor gezinnen die net boven de armoedegrens vallen. “Hattem gaat de komende jaren veel investeren. Hoe gaat dit de komende jaren nu de rentes harder stijgen dan voorzien. Kunnen we die investeringen doen die we willen?”

PvdA/GL is blij met het nieuwe dynamische college. Benadrukt wordt dat om de beoogde doelen te bereiken de burger meer dan nodig is bijvoorbeeld op gebied van  verduurzaming van Hattem en biodiversiteit.

Hattem heeft een heel rijk verenigingsleven dat volgens de PvdA/GL zoveel mogelijk steun moet krijgen vanuit de gemeente. De PvdA/GL doet een oproep om nog eens extra te kijken om het gebruik van de nieuwe ijsbaan en het clubgebouw goed te benutten. Samen met de inwoners moet in gesprek worden gegaan over een alternatieve vorm van de viering van Oud & en Nieuw.

PvdA/GL waardeert de inzet van de gemeente om minima te ondersteunen. Gepleit wordt om de semipermanente units waarin het college vluchtelingen en statushouders wil gaan huisvesten ook in te zetten voor Hattemers die door omstandigheden snel een woning nodig hebben.

Aandacht wordt verder gevraagd voor de Wet sociale voorzieningen, zwerfvuil, het onderzoek van de gymzalen en de aanbesteding van het onderhoud van de sportvelden aan derden.

PvdA/GL is blij met het besluit van de overheid inzake de bijdrage huishoudelijke hulp.

PvdA/GL voorziet een grotere rol van de HUB buurtsportcoaches die samen met scholen, sportverenigingen en instellingen werken aan een gezonde en actieve leefstijl voor alle inwoners.

Verder kwam de grote vraag naar huurwoningen, het initiatief  van een rioolzuiveringsinstallatie en energiezuinige maatregelen binnen het stadhuis aan bod in het betoog.

Moet de gemeente niet overwegen om in het kader van het stikstof probleem de investeringen in het wegenonderhoud uit te stellen, zodat er wel woningen gebouwd kunnen worden?

Getwijfeld wordt of het bedrag dat beschikbaar is gesteld voor het Hanzejaar 2023 en Hattem 725 voldoende is. De PvdA/GL wenst een harde datum voor het oplossen van de parkeerproblemen bij de sportvelden. Om het raadswerk goed te kunnen doen wil PvdA/GL inzage in de producten begroting.  Ook zou de fractie meer geïnformeerd willen worden over de nieuwe manier van budgetteren.

Namens de fractie van de PvdA/GroenLinks.